Δημόσια υπηρεσία και μεταρρύθμιση

• Οι ριζοσπαστικές τομές έπρεπε να γίνουν το 2013, τώρα ίσως είναι αργά…

Το θέμα της μεταρρύθμισης της δημόσιας υπηρεσίας συζητείται για χρόνια. Αρκετοί Προέδροι της Δημοκρατίας και αρκετές κυβερνήσεις έθεταν το θέμα αυτό στις προτεραιότητες τους. Δυστυχώς, τα χρόνια πέρασαν και ελάχιστα άλλαξαν στο χώρο της δημόσιας υπηρεσίας σε σχέση με ότι ίσχυε το 1960. Ίσως, το μόνο που άλλαξε να είναι η σημαντική βελτίωση των απολαβών και των όρων εργοδότησης των δημοσίων υπαλλήλων.

Και αυτό, γιατί οι εκάστοτε Προέδροι και κυβερνήσεις λειτουργούσαν περισσότερο πολιτικά, παρά τεχνοκρατικά. Με άλλα λόγια, μετρούσαν περισσότερο τις ψήφους των πολλών δημοσίων υπαλλήλων, παρά τις ανάγκες των πολιτών για μια σύγχρονη, ευέλικτη και αποδοτική δημόσια υπηρεσία.

Αν αναλογιστούμε ότι ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων είναι περίπου 52.000 άτομα τότε πολλαπλασιάζοντας αυτό το νούμερο περίπου επί 3, που είναι τα εξαρτώμενα μέλη μιας οικογένειας, μιλάμε για περίπου 160.000 άτομα που εξαρτώνται βιοποριστικά από το δημόσιο.

Γι’ αυτό, λοιπόν το λόγο, η δημόσια υπηρεσία έμεινε δομημένη σε απαρχαιωμένα μοντέλα, κατάντησε μη αποδοτική και ανέπτυξε τα χαρακτηριστικά ενός υδροκέφαλου οργανισμού, χωρίς στόχους και πυξίδα.

Η κυβέρνηση Αναστασιάδη που έθεσε από την αρχή της διακυβέρνησης της ως κεντρικό στόχο τον εκσυγχρονισμό του κράτους επιχείρησε το 2015 να εισαγάγει νέες ρυθμίσεις στον τρόπο λειτουργίας και ανάπτυξης της δημόσιας υπηρεσίας. Με το εύηχο σύνθημα «Μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας» προσπάθησε να βελτιώσει τους τρόπους αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, να εκσυγχρονίσει τις διαδικασίας εσωτερικής μετακίνησης τους και γενικά να προβεί σε αλλαγές στο μοντέλο λειτουργίας της δημόσιας υπηρεσίας.

Τα κόμματα στη Βουλή δεν συμφώνησαν με τις τότε επιλογές της κυβέρνησης και το 2016 καταψήφισαν το σχέδιο μεταρρύθμισης της δημόσιας υπηρεσίας.

Τώρα, η κυβέρνηση πιστή στη δέσμευση που ανέλαβε στη Βουλή, προχώρησε και έκανε αλλαγές στους σχεδιασμούς της και επαναφέρει το θέμα για συζήτηση. Διαβάζοντας τους στόχους και τις πρόνοιες των τριών νέων σχετικών νομοσχεδίων που ετοίμασε η κυβέρνηση, δεν διαπιστώνουμε κάποια αρνητικά σημεία, αφού αυτά αφορούν κυρίως τους τρόπους αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων.

Εμείς, πιστεύουμε ότι η μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας θα έπρεπε να καλύπτει πολύ περισσότερες πτυχές και να έβαζε το μαχαίρι πιο βαθιά στο κόκκαλο.

Όμως και πάλι δεν είμαστε σίγουροι ότι τα κόμματα θα εγκρίνουν τα νέα νομοσχέδια, ενώ πρέπει να κρατάμε και μικρό καλάθι λόγω και της στάσης της ΠΑΣΥΔΥ και των άλλων οργανωμένων συνόλων του δημοσίου τομέα.

Συμπερασματικά πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση Αναστασιάδη είχε μια χρυσή ευκαιρία μετά την οικονομική κρίση του 2013 να εκσυγχρονίσει και να αναδομήσει πλήρως τη δημόσια υπηρεσία. Τότε, η κυβέρνηση θα μπορούσε πιο εύκολα να προχωρήσει σε ριζοσπαστικές τομές και να επιφέρει τις αναγκαίες εκσυγχρονιστικές αλλαγές.

Δυστυχώς, δεν προχώρησε την ώρα που έπρεπε και τώρα προσπαθεί με ασπιρίνες να θεραπεύσει τα καρκινικά κύτταρα που μολύνουν τη δημόσια υπηρεσία. Κατά τη γνώμη μας και τα νέα μέτρα να εγκριθούν από τη Βουλή, η κατάσταση στη δημόσια υπηρεσία δεν πρόκειται να αλλάξει σημαντικά.

Χρειάζονται πολλά να γίνουν και δυστυχώς κανένας δεν φαίνεται διατεθειμένος ν’ αναλάβει το πολιτικό κόστος γι’ αυτή την αναγκαία…επανάσταση, όχι μόνο μεταρρύθμιση.


Ιωσήφ Ιωσήφ

 

TAGS:
Print Friendly and PDF

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ